Dzisiaj jest: 24.9.2020, imieniny: Dory, Gerarda, Maryny

Zakup używanego lub nowego kombajnu. Czy to się opłaca?

Dodano: rok temu Czytane: 269

Wielu rolników rozważających zakup kombajnu zadaje sobie pytanie: lepiej kupić nowy, czy używany? Odpowiedź nie jest jednoznaczna.

Zakup używanego lub nowego kombajnu. Czy to się opłaca?
Wielu rolników rozważających zakup kombajnu zadaje sobie pytanie: lepiej kupić nowy, czy używany? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, za używanym egzemplarzem przemawiać będzie cena. Natomiast w przypadku nowego kombajnu możemy liczyć na bezawaryjność i pełną gwarancję.

Czynniki ekonomiczne

Używany kombajn zawsze będzie tańszy i to znacznie. Wystarczy spojrzeć na ceny nowych maszyn, używana maszyna kosztuje często ¼ ceny, przy niewielkich kombajnach możemy trafić na prawdziwą okazję i zakupić pojazd w kwocie do 100 000 zł. Nie każdy rolni będzie jednak uzależniony od zakupu, może przecież korzystać z usług. Należy więc sobie odpowiedzieć na pytanie, co będzie dla danego gospodarstwa korzystne. Może się okazać, że zakup używanej maszyny okaże się zupełnie nieopłacalny, gdy pracujemy na niewielkim areale. Patrząc na czynnik ekonomiczny należałoby uwzględnić zakup kombajnu używanego przy powierzchni uprawy większej niż 50 hektarów. Wiele gospodarstw jednak nie rozważa w ten sposób inwestycji i decyduje się na zakup posiadając mniejszą powierzchnię gruntów uprawnych. Wynika to z indywidualnych potrzeb i wygody, raz kupiony sprzęt jest w gospodarstwie zawsze, można go wykorzystać z razie potrzeby. Wartością dodaną takiej inwestycji jest możliwość wykorzystania maszyny na gruntach sąsiadów prowadzących gospodarstwa rolne. W takim wypadku utrzymanie używanego kombajnu w niedużych gospodarstwach jest jak najbardziej opłacalne ekonomicznie.

Zakup kontrolowany

Tak jak w przypadku innych maszyn rolniczych, tak i tutaj zakup używanego kombajnu trzeba poprzedzić fachową analizą stanu technicznego. Często ocena jest niemożliwa bez pomocy fachowca w postaci mechanika. Jest on w stanie stwierdzić stopień zużycia dla wszystkich części oraz ewentualny zakres i koszt drobnych lub większych usterek. Należy pamiętać, że zbytnia oszczędność i zakup przysłowiowego „trupa” odbije się szybko na liczbie awarii oraz portfelu. Mocno zużyty kombajn będzie pochłaniał ogromne ilości pieniędzy, przysporzy rolnikowi także sporo niepotrzebnego stresu. Pamiętajmy, że serwis tak dużych maszyn to poważny koszt dla każdego gospodarstwa. Zakup zadbanego egzemplarza z drugiej lub nawet trzeciej ręki jest możliwy. Będzie on w praktyce nieco droższy, przełoży się to jednak na bezawaryjną pracę przez kolejne sezony. Oczywiście należy pamiętać o niezbędnej konserwacji i higienie poszczególnych elementów po zakończeniu żniw.

Nowe kombajny w dużych gospodarstwach, używane w średnich i małych

Praktyka pokazuje, ża najwięksi „gracze” w sektorze rolnictwa wybierają maszyny nowe. Wynika to z możliwości finansowych, ale także prostego rachunku ekonomicznego. Pełna gwarancja producenta pozwala zapomnieć inwestorom o ewentualnych kosztach związanych z naprawą maszyn. Nowszy, nieużywany model zawsze posłuży dłużej. Tym bardziej, że mówimy tu o gospodarstwach o powierzchni od 100 hektarów w górę. Maszyna ma wówczas więcej godzin do wypracowania, zużycie poszczególnych elementów jest większe. Zakup używanych kombajnów w takiej sytuacji prowadzi do corocznego zwiększania nakładów ponoszonych na likwidowanie awarii w wysłużonym sprzęcie. Małe i średnie gospodarstwa mogą jednak z powodzeniem wykorzystywać możliwości zadbanych, używanych modeli. Jednorazowy koszt zakupu będzie tańszy, sprawny i niezużyty kombajn pracujący na niewielkim areale nie będzie narażony na liczne awarie. Ostatecznie odpowiedź na tytułowe pytanie pozostawiamy samym rolnikom, którzy muszą uwzględnić przy zakupie swoje możliwości finansowe, zarówno jeśli chodzi o opłacalność zakupu, jak i ewentualne koszty eksploatacji. Przeczytaj również artykuł o serwisowaniu kombajnu przed sezonem.
Polecane
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.