Dzisiaj jest: 27.1.2020, imieniny: Anieli, Juliana, Przemysława

Mrozoodporność, zimotrwałość paliwa. Jak uniknąć problemów z silnikiem?

Dodano: miesiąc temu Czytane: 63

„Chrzczony olej napędowy” to przyczyna problemów z działaniem silnika zimą.

Mrozoodporność, zimotrwałość paliwa. Jak uniknąć problemów z silnikiem?
„Chrzczony olej napędowy” to przyczyna problemów z działaniem silnika zimą. Oszczędności na paliwie wysokiej jakości mogą przyczyniać się problemów z pracą maszyn rolniczych podczas występowania ujemnych temperatur. Trudności pojawiają się także wśród rolników, którzy po zakończonym sezonie pozostawili w baku paliwo. Parametry paliwa mają znaczenie i w czasie zimy możemy zostać zmuszeni do użycia depresatorów, których zastosowanie omówimy w dalszej części artykułu.

Temperatura, przymrozki, kłopotliwa praca ciągnika

Przyjmuje się, że swobodny przepływ oleju napędowego przez filtr oscyluje w granicach -10 stopni Celsjusza dla paliw przeznaczonych do użytkowania zimą. Z kolei dla letnich olejów napędowych jest to już zaledwie 0 stopni Celsjusza. W praktyce więc regularna praca silnika w maszynie rolniczej może być znacznie utrudniona, kiedy temperatura na zewnątrz znacznie się obniży. Znaczenie ma także sposób wykorzystywania maszyn zimą, który jest ograniczony. Sporadyczne uruchomienie silnika i chęć dłuższej pracy może zakończyć się fiaskiem. Nieco inaczej wygląda sytuacja, gdy postanowimy zatankować wysokiej jakości paliwo zimowe na stacji. Wówczas napełnienie zbiornika zimowym olejem napędowym może rozwiązać wszystkie problemy, które dotychczas występowały. W sprzedaży znajdziemy także specjalne depresatory, są to środki na bazie związków organicznych. Preparaty tego typu zapobiegają krzepnięciu paliwa w niskich temperaturach, co w praktyce pozwala na zwiększenie odporności oleju napędowego na mróz. Wówczas paliwo nie ulegnie krzepnięciu nawet przy temperaturach powyżej 30, 40 stopni Celsjusza.

Depresator – aplikacja i działanie w praktyce

Jako, że ten artykuł nie ma charakteru promocyjnego, przybliżymy jedynie podstawowe zagadnienia związane z działaniem preparatów stosowanych w silnikach rolniczych. Najlepszym momentem na wlanie środka do zbiornika paliwa jest chwila przed tankowaniem. W takiej sytuacji możemy liczyć na pełne wymieszanie z wlewanym olejem napędowym. Jeśli jednak mamy pojazd zatankowanym bakiem to nic nie stoi na przeszkodzie, aby także użyć depresatora. Wówczas trzeba jedynie włączyć silnik i odczekać kilkanaście minut, aby paliwo wraz z preparatem dokładnie się wymieszało i zostało rozprowadzone po poszczególnych elementach silnika. Musimy też pamiętać o optymalnej temperaturze aplikacji środka. Niewskazane jest wlewanie depresatorów w czasie przymrozków, największy efekt przyniesie dodanie preparatu podczas dnia z dodatnią temperaturą. Postępujmy zgodnie z zaleceniami producenta. Nie bez znaczenia są wskazówki, iż w przypadku paliwa letniego konieczne będzie użycie preparatu w większej dawce. Przeciętne ceny depresatorów zaczynają się już około +/- 23 zł za litr. Cały preparat powinien wystarczyć na zabezpieczenie od 1000 do 2000 litrów oleju napędowego. Zobacz: serwisowanie kombajnu zimą.

Domowe sposoby zagrożeniem dla silników spalinowych

Nie zalecamy stosowania domowych sposobów na poprawę parametrów oleju napędowego. Znane w gospodarstwach sposoby w postaci dolewania denaturatu, czy benzyny do silnika dieslowego mogą zakończyć się fatalnie. O ile sposoby te jako tako sprawdzały się w przypadku ciągników starszej daty, tak dla nowoczesnych silników działania te mogą być szkodliwe.
Polecane
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.