Dzisiaj jest: 5.8.2020, imieniny: Emila, Karoliny, Kary

Ceny ziemniaków w 2020 roku. Większy zysk rolników niż w ubiegłym roku?

Dodano: 7 miesięcy temu Czytane: 550

Raport „Rynek ziemniaka” zaprezentowany przez IERiGŻ przynosi interesujące dane.

Ceny ziemniaków w 2020 roku. Większy zysk rolników niż w ubiegłym roku?
Raport „Rynek ziemniaka” zaprezentowany przez IERiGŻ przynosi interesujące dane. Najnowszy dokument potwierdza, iż ceny w eksporcie zagranicznym ziemniaków oraz przetworów będą prawdopodobnie wyższe niż miało to miejsce w zeszłym sezonie. Analitycy z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej PIB w Warszawie wskazują także na możliwy spadek jeżeli chodzi o eksport ziemniaków, przetworów i produktów skrobiowych i ziemniaczanych.

Jeśli zaś chodzi o import produktów skrobiowych to według prognoz utrzyma się on na poziomie z sezonu 2018/2019. Potężny, nawet dwukrotny wzrost może zostać zaobserwowany jeśli chodzi o import ziemniaków do konsumpcji bezpośredniej, a także szeroko pojętego przetwórstwa spożywczego. Ziemniaki do przetwórstwa na chipsy oraz frytki napędzą rynek importu, gdzie może trafić nawet 300 000 ton warzyw. Jeżeli chodzi o polski rynek to przewiduje się, że w tym roku areał pod uprawę ziemniaków obejmie powierzchnię blisko 310 000 hektarów. Przyjmując średnie warunki atmosferyczne w sezonie może to przynieść niespełna 280 dt/ha, a zbiory mogą osiągnąć pułap 8,7 mln ton. Byłby to wzrost o blisko 27% w stosunku do ubiegłego roku.

Zwiększony areał przyczyną wzrostu cen ziemniaków?

Wiele wskazuje na to, że za rosnące ceny odpowiedzialne są nagłe ruchy na światowych rynkach w sezonie 2018, kiedy to liczba areału w Europie Zachodniej, a także Europy Środkowo-Wschodniej zaczęła lawinowo rosnąć. Tylko w zeszłym roku areał na terenie UE osiągnął poziom 1,75 mln hektarów, co dało wzrost rzędu 2,4% w porównaniu do 2018 roku. Uprawy ziemniaków o dziwo nie odniosły poważnych szkód związanych ze słabymi warunkami agrometeorologicznymi. Pogoda w czasie wegetacji nie wpłynęła na bulwy, które uzyskały w ubiegłym roku wzrost do 326 dt/ha (+6,7%). Niemniej, jeśli chodzi o średnią europejską z ostatnich 5 lat zauważalny był 2,4-procentowy spadek. W ubiegłym roku na rynkach europejskich zebrano ponad 56 mln ton ziemniaków, co dało 9-procentowy wzrost w stosunku do 2018 r. Wzrost produkcji jest zauważalny we wszystkich największych rynkach ziemniaków. W państwach takich jak Wielka Brytania, Belgia, Niemcy, Holandia, Francja odnotowano ponad 16-procentowy wzrost produkcji. Na rynkach tych osiągnięto wzrost 5,2 mln ton. Efektem rosnącej powierzchni upraw na zachodzie Europy są rekordowo niskie ceny ziemniaków. Jeżeli chodzi o Polskę to zgodnie z dostępnymi danymi w ubiegłym roku osiągnięto 2-procentowy wzrost powierzchni pod uprawę. Pomimo wzrostu, dane w raporcie wskazują na spadki w liczbie zbieranych ziemniaków.

Tylko w ubiegłym roku zbiory były niższe w porównaniu do analogicznego okresu w 2018 roku (spadek o 0,64 tony). Wskaźnik ten bezpośrednio przyczynił się do niższej produkcji, a więc i niższej podaży bulw o odpowiedniej jakości. Dlatego też na krajowych rynkach mamy do czynienia z rekordowo wysokimi stawkami. Próbę opanowania sytuacji podjęto poprzez import ziemniaków z państw ościennych. Największe wzrost cen polskich bulw odnotowano w ubiegłym roku, kiedy to od lipca do października za ziemniaki trzeba było zapłacić ponad dwa razy więcej niż miało to miejsce w analogicznym okresie 2018 roku. Stan ten może się utrzymać także i na początku okresu wiosennego, kiedy podaż ziemniaków krajowych będzie ograniczona. Przewidywania analityków wskazują, iż średni poziom cen w rocznej skali może osiągnąć poziom nawet 220 zł/dt. W takiej sytuacji będziemy mogli mówić o 63-procentowym wzroście w stosunku do sezonu 2018/2019. Jeśli zaś chodzi o ceny hurtowe w tym roku to tutaj kwota może oscylować w granicach 169 zł/dt, co oznacza niespełna 40-procentowy wzrost w stosunku do zeszłorocznego sezonu.
Polecane
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.