Dzisiaj jest: 24.9.2020, imieniny: Dory, Gerarda, Maryny

Silnik w ciągniku rolniczym, a ujemne temperatury zimą.

Dodano: 8 miesięcy temu Czytane: 177

Okres zimowy to trudny czas także dla maszyn rolniczych w gospodarstwie.

Silnik w ciągniku rolniczym, a ujemne temperatury zimą.
Okres zimowy to trudny czas także dla maszyn rolniczych w gospodarstwie. Właściwie wykonany serwis jest podstawą jeżeli chcemy mówić o profesjonalnym przygotowaniu ciągników, kombajnów i innych maszyn do wytężonej pracy w okresie zbiorów. Nawet jeśli mamy do czynienia z niewielkimi przymrozkami to warto pamiętać, że mają one wpływ na działanie maszyn rolniczych.

Silnik w okresie zimowym

Silniki spalinowe źle reagują na mrozy, jednak można z nich korzystać z także w tym okresie. Trzeba jedynie pamiętać, że oleje stosowane w silnikach oraz przekładniach mogą skutecznie pracować jedynie w określonych warunkach. Podczas trwania mrozów zagrożeniem dla pracy silnika jest gęstniejący i lepki olej. Olej, który trafia do poszczególnych elementów silnika potrzebuje więcej czasu na rozgrzanie. Dopiero wówczas możliwe jest dokładne smarowanie wszystkich części niezbędnych do prawidłowego działania maszyny. Najprostszym sposobem na zachowanie optymalnych warunków pracy silnika jest uruchomienie pojazdu i odczekanie aż silnik się nagrzeje. Zwykle wystarczy kilka minut pracy, aby olej rozgrzał się i dotarł do wszystkich elementów ruchomych. W przypadku gęstych olejów przekładniowych, hydraulicznych sytuacja wygląda bardzo podobnie. Tutaj również wystarczy kilka minut, aby olej dotarł do wrażliwych elementów takich jak skrzynia przekładniowa, czy hydraulika.

A co z gromadzącą się parą wodną i płynem chłodniczym?

Musimy też wiedzieć, iż w maszynach może gromadzić się para wodna. W trakcie silnych mrozów zmienia się ona w niewielkie kryształki lodu. To bardzo niebezpieczna sytuacja, gdyż w razie przedostania się do skrzyni przekładniowej lub do wnętrza silnika może prowadzić do różnego rodzaju awarii. Płyn chłodniczy podobnie jak olej nie lubi obecności mrozów oraz wody. Niegdyś w ciągnikach starszego typu stosowano specjalne zaślepki przeciwmrozowe. To prowizoryczne rozwiązanie okazało się wyjątkowo skuteczne i do dziś stanowi zabezpieczenie przed dostawaniem zmarzliny do wnętrza silnika. W ten sposób nieraz udało się uchronić blok oraz głowicę przed poważnym uszkodzeniem.

Jak chronić nowoczesne ciągniki zimą?

Obecnie produkowane maszyny rolnicze zabezpiecza się jednak w zupełnie inny sposób. Obecnie silniki zalewa się płynem chłodniczym. Ochrona elementów silnika przed mrozem jest bardzo ważna, ponieważ nieduże mikropęknięcia w głowicy, czy bloku mogą prowadzić do znacznie poważniejszej awarii. W przypadku ciągników i kombajnów stosuje się gotowe mieszanki w formie płynu chłodniczego lub też płyny na bazie rozcieńczonego koncentratu. Podstawową kwestią jest tu więc regularna wymiana płynu na nowy. Producenci określają okres, w którym płyn chłodniczy będzie spełniał swoje właściwości. Zwykle jest to od 2 do 3 lat i po upływie tego terminu konieczna jest wymiana płynu na nowy.

Kosztowne oszczędności na oleju i płynie chłodniczym

Każdy rolnik dąży do minimalizowania kosztów utrzymania gospodarstwa rolnego. Mylne jest postrzeganie, iż takiej oszczędności możemy szukać także w przypadku płynu chłodniczego oraz oleju. Warto zwrócić uwagę na koszt samych maszyn i możliwość wystąpienia szeregu awarii wynikających ze zbyt dużej oszczędności. Wszelkiego rodzaju środki takie jak oleje silnikowe, czy płyny chłodnicze powinno wymieniać się zgodnie z zaleceniami producenta. Wystarczy pomyśleć jak kosztowna będzie naprawa uszkodzonego silnika lub turbosprężarki. Przy takich kosztach zakup preparatów zabezpieczających wydaje się być bardzo niski. Nawet wtedy, gdy posiadamy ciągnik lub kombajn starszej daty, warto o niego zadbać. Jeśli chcemy, aby pojazd przez kolejne lata działał bezproblemowo to może warto zastanowić się nad regularną konserwacją? Podstawową wymianę płynów wykonamy często we własnym zakresie, a nawet zlecenie pracy serwisowi będzie jedynie ułamkiem kwoty, którą musielibyśmy zapłacić w razie awarii. Czytaj więcej: zimotrwałość paliwa.
Polecane
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.