Dzisiaj jest: 27.5.2019, imieniny: Amandy, Jana, Juliana

Kampania „Trzy Znaki Smaku” i europejski system oznaczania żywności.

Dodano: 3 miesiące temu Czytane: 39

W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat obserwujemy wzrost ilości żywności oznaczonej znakami jakości. Wysokorozwinięte kraje są żywo zainteresowane całym procesem produkcji, pochodzeniu towaru.

Kampania „Trzy Znaki Smaku” i europejski system oznaczania żywności.
W ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat obserwujemy wzrost ilości żywności oznaczonej znakami jakości. Wysokorozwinięte kraje są żywo zainteresowane całym procesem produkcji, pochodzeniu towaru, czemu służą właśnie metody kontroli. Umożliwiają one prowadzenie wspólnej, międzypaństwowej gospodarki rolnej opartej na produktach dostosowanych do coraz większych wymagań klientów.

Oznaczenia rozpoczęły swoją podróż po kolejnych państwach w Europie z chwilą, gdy w 1992 roku zdecydowano się na ochronę mniejszych producentów opierających swoje wytwarzanie na tradycyjnych metodach, zgodnych ze środowiskiem i dbałością o finalny efekt. Decyzja ta umożliwiła utrzymanie się na rynku mniejszym przedsiębiorcom, ale także pozostanie na rynku towarów odznaczających się właściwościami dla wybranego regionu i tradycji. Wyróżnikiem tychże produktów stał się europejski system oznaczeń, który dzięki prostym symbolom informuje klientów o jakości zakupionego produktu. Tym samym uniemożliwiono otrzymanie stosownego oznaczenia dla podrabianego towaru, który nie miał z jakością nic wspólnego. Aktualnie na terenie Polski wyróżnionych zostało ponad 37 produktów, a lista stale rośnie. Jakie produkty mogą być oznaczone?
 
  • Produkty tradycyjne oznaczone symbolem Gwarantowana Tradycyjna Specjalność
  • Produkty regionalne oznaczone symbolem Chroniona Nazwa Pochodzenia i Chronione Oznaczenie Geograficzne
Wśród produktów oznaczanych symbolami jakości możemy wyróżnić między innymi: płody ziemi, towary pochodzące z hodowli, wszelkiego rodzaju produkty spożywcze: chleb, ciasto, makarony, produkty cukiernicze, ale też towary pochodzące z pierwszego przetworzenia lub rybołówstwa. Przykładami towarów objętych Chronioną Nazwą Pochodzenia możemy wymienić np. fasola Piękny Jaś z Doliny Dunajca, wiśnia nadwiślanka, czy oscypek.

Kampania „Trzy Znaki Smaku”

Podobnym do unijnych wymagań względem produktu może pochwalić się kampania informacyjna, którą zapoczątkowano w 2013 roku w Polsce. Jej pomysłodawcą jest Agencja Rynku Rynku Rolnego (obecnie Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa). Wsparcie w całej inicjatywie zaoferowało Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Głównym zadaniem programu dostosowanego do potrzeb polskiego rynku rolnego jest informowanie konsumentów na temat systemu ochrony towarów produkowanych regionalnie i w sposób tradycyjny, ale też promowanie takiego znakowania. Wśród zadań projektu znajdziemy także zachęcanie konsumentów do spożywania produktów o wysokiej jakości. Kupując tak oznaczony towar, klient ma pewność co do różnić w produkcji, gwarancji najwyżej jakości. Oprócz tego informacja zawarta w symbolu ma trafiać do wszelkich środowisk związanych z produkcją i zakupem plonów rolnych: konsumentów, rolników, producentów, organizacji zrzeszających rolników i nie tylko. Pomysłodawcy kampanii „Trzy Znaki Smaku” przedstawiają zalety związane z promocją żywności o doskonałych właściwościach.
Polecane
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.