Dzisiaj jest: 27.5.2019, imieniny: Amandy, Jana, Juliana

500 zł mandatu? - ograniczenia tonażowe pojazdów rolniczych.

Dodano: 3 miesiące temu Czytane: 45

Ograniczenia tonażowe są problemem, który często jest poruszany także na naszym portalu. Na naszą skrzynkę często spływają komentarze zaniepokojonych rolników, którzy obawiają się mandatów.

500 zł mandatu? - ograniczenia tonażowe pojazdów rolniczych.
Ograniczenia tonażowe są problemem, który często jest poruszany także na naszym portalu. Na naszą skrzynkę często spływają komentarze zaniepokojonych rolników, którzy obawiają się mandatów wypisywanych w związku z ograniczeniami masy pojazdów poruszających się po drogach krajowych. Prowadzenie żniw jest niemożliwe bez użycia ciężkiego sprzętu, którym trzeba jakoś dojechać na miejsce pracy. Czy możliwe jest ominięcie szkodliwych dla rolników zapisów?

Znaki informujące o określonym tonażu dla dróg znajdziemy w całym kraju. Rolnicy muszą często łamać ograniczenie w celu dojazdu i prowadzenia działań na własnym polu. Taka sytuacja jest niekomfortowa, szczególnie jeżeli uwzględnimy możliwość otrzymania mandatu. Co gorsze, niektórzy rolnicy mieli okazję do zatrzymania przez policjantów, którzy wypisują mandaty mogące opiewać na kwotę do nawet 500 zł. Gospodarze szukają więc dróg bocznych z brakiem ograniczeń tonażowych lub kluczą po polach, szukając możliwie krótkiej drogi dojazdu. Często dochodzi do sytuacji, kiedy zwykły ciągnik przekracza dopuszczalną masę na drodze i to bez dodatkowego załadunku. Regionalne jednostki doradztwa rolniczego uspokajają rolników, ponieważ policja ma przymykać oko na takie przypadki. Jednak na naszą skrzynkę docierają głosy, iż wcale tak nie jest i mandaty się zdarzają w zależności od regionu. Pytanie w tej sprawie wystosowała w ostatnich dniach Krajowa Rada Izb Rolniczych, która w swoim piśmie dopytała Ministerstwo Rolnictwa o możliwość wyłączenia z zakazu wybranych pojazdów prowadzących prace w trakcie żniw i poruszających się po drogach publicznych. Okazuje się, że taka możliwość istnieje, jednak muszą ją zaaprobować lokalni zarządcy dróg.

W takim wypadku rolnicy powinni kierować swoje obawy właśnie do takich jednostek, które mogłyby wydać decyzję o wykluczeniu maszyn rolnych z obowiązujących przepisów dotyczących tonażu. Warto w tym miejscu przypomnieć, iż zarządcą drogi jest organ administracji rządowej, bądź też jednostki samorządu terytorialnego zajmującej się działaniami z zakresu przebudowy, planowania, utrzymania dróg i ich remontem. W przypadku dróg krajowych jest to Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, drogi wojewódzkie – zarząd województwa, drogi powiatowe – zarząd powiatu, drogi gminne – prezydent miasta, burmistrz, wójt.
Polecane
Zapisz się do newslettera:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celach marketingu usług i produktów partnerów właściciela serwisów.